Botkyrka kommun ordnade ett informationsmöte den 6 oktober 2025 om avfallshögen efter branden i Kagghamra.


Branden startade efter jul 2020 och pågick under flera veckor.Branden släcktes med ett tjockt lager sand, som togs från ett upplag som redan fanns i närheten av avfallshögen . Under högen ligger en tät bädd av lera. En sandvall byggdes för att skydda mot ras.


På senhösten 2021 upptäcktes ett avrinningsrör, som ledde vatten från brandområdet ut i Kagghamraån. Avrinningsvattnet visade sig innehålla höga halter av miljögiftet PFAS, varför ett reningsverk installerades i december 2021. I reningsverket renas vattnet genom två filter, bl.a. kol, som byts regelbundet. Reningsfiltret finns fortfarande igång, men det är inte beslutat hur länge det ska finnas kvar.


Kommunen skickade en bidragsansökan till Naturvårdsverket och bevljades 8,9 miljoner i april 2025 för åtgärdsförberedande undersökningar. Då högen nu gått ner från 79 grader till 20 grader har kommunen låtit öppna högen på ett antal ställen och tagit ut 60 ton provmateriel, varpå högen slöts igen. Detta provmaterial kördes till Ragn-Sells anläggning i Häradsudden utanför Norrköping för sortering och analys. 55 % visade sig vara farligt avfall och 45 % brännbart avfall. Man förväntar sig analysvärden av PFAS, PAH, bly och zink. Slutrapporten för analysen väntas inkomma under hösten.


Botkyka kommun har sedan branden arbetat aktivt för att ge Sveriges kommuner större möjlighet att skydda sig mot oseriösa aktörer inom avfallsbranchen. Bland annat har flera samtal förts med ministrar och andra rikspolitiker. Botkyrka har även förstärkt sin tillsynsorganisation inom miljöbrottsområdet och kan nu bedriva en effektivare och utökad tillsynsverksamhet.